Soustředění Švýcarsko 2023

Kategorie U8 až U15 (celkem 100 hráčů + 17 členů realizačního týmu) mají za sebou krásný týden plný zážitků v okolí města Monthey na jihu Švýcarska. Pojďme se ohlédnout za tím, jak celá akce probíhala.

Organizace nebyla úplně jednoduchá - vypravovali jsme 2 dvoupatrové autobusy, které po téměř 14 hodinové cestě dorazily na místo určení. Tím byly dvě horské chaty ve výšce okolo 1200 m.n.m.. Přípravka obsadila chatu Le Petit Poucet ve středisku Villars-sur-Ollon, zatímco žáci zamířili na protější stranu kopce do chaty Cazot ve vesnici Les Giettes.

To byly naše základny pro následujících 6 dní, během kterých nás čekaly týmové soutěže a aktivity, a také fotbalové tréninky a zápasy ve městech Monthey a Collombey. Na chatě jsme trávili prakticky pouze ráno a noc a po snídani jsme vyráželi do údolí za dobrodružstvím. Cesta autobusem na trénink zabrala oběma posádkám cca 30 minut a trénovat jsme začínali zpravidla v 9:00 - tak abychom se vyhnuli nejvyšším teplotám, které odpoledne přesahovaly i 35 stupňů Celsia. K dispozici jsme měli rozlehlé travnaté hrací plochy (a v případě potřeby i umělku), které můžeme našim švýcarským kolegům pouze závidět.

V odpoledních hodinách pro nás byly nachystány aktivity, které v počtu 50+ lidí můžeme na soustředění v ČR jen těžko absolvovat. Jump park, laser game, koupaliště, adrenalinová projížďka po jezeře... výšlapy do hor, návštěva Montreux i Lausanne. Velkým zážitkem byla pro kluky zápasová konfrontace s místním soupeřem. A samozřejmě i pro nás trenéry bylo zajímavé sledovat, jak hrají a trénují děti ve Švýcarsku.

US Collombey-Muraz - FK Pšovka U10/U9 3:12
Branky: 3x Váňa, 2x Běhounek T., 1x Krejčík M., 1x Krejčík K., 1x Gorbunov, 1x Masejtek, 1x Vihanová, 1x Černý, 1x Stehlík.

US Collombey-Muraz - FK Pšovka U12/U11 3:3
Branky: 2x Vašek D., 1x Kuzmyk

A jaké jsou moje osobní pocity? Při srovnání s loňskem nám určitě výrazně pomohlo úplné vynechání elektroniky u kategorií přípravek - kluci si museli najít jinou zábavu a přirozeně tak navazovat vztahy a kontakty. Z tohoto pohledu to byl jeden velký teambuilding, který věřím, že našim hráčům přinese do sezóny jak výsledkové, tak i lidské benefity. Samozřejmě, u nejmenších se to občas neobešlo bez slziček stestku... ale obecně myslím, že i v tomto směru jsme s sebou letos měli pokročilejší skupinku, než loni. I vzhledem k tropickému počasí jsme naopak nezařadili tolik řízených týmových aktivit (zaměřených na týmovou spolupráci, vůdcovství, fotbalové dovednosti apod.), kolik bych si představoval - uvidíme až v průběhu sezóny, zda to bude výhodou či nevýhodou.

Z fotbalového hlediska mě oba zápasy bavily: naši nejlepší hráči dokázali předvádět lepší individuální výkony, než ti soupeřovi. V utkání starší kategorie nám ale chyběla lepší týmová součinnost (zejména v útočné fázi) v systému 8+1. Obrovské plus vidím v tom, že týden pohromadě strávil i náš trenérský tým. Po uspání divé zvěře jsme měli možnost vyměňovat si postřehy z tréninků i zápasů a zapracovat na tom, aby naše tréninkové metody byly sladěné na jednu vlnu. Nesmírně důležitá je pro nás rovněž propojenost hráčů z jednotlivých kategorií, kterou se tímto rozhodně povedlo podpořit. Přeci jen se na hřišti potkávalo hned 6 věkových kategorií. :) Ještě jednou děkuju hlavnímu organizátorovi Rendovi za příležitost odvézt si hromadu zážitků a na dalších řádcích nechávám prostor pro hodnocení jednotlivých trenérů. Tréňa Karel.

Doplnění za U15 a U13 - prožili jsme nádherný týden, který byl plný sportu a zábavy v krásném prostředí. Každé dopoledne jsme měli trénink, na kterém jsme pilovali přípravu k nadcházející sezóně. Však už druhý den po návratu nás čekal první mistrák! Nacvičovali jsme si rozestavení na velkém hřišti, standardní situace, rozehrávky a nahrávky, ale hlavně týmovou spolupráci :-) Odpoledne jsme pak věnovali různým aktivitám. První den se vyrazilo do hor a věřím, že zážitek ve stoupání po sjezdovce jsme si fakt užili :-)

Další dva dny jsme vždy po tréninku vyrazili na koupaliště kde naši borci mohli předvést své umění se neutopit :-)

Po koupališti nás čekal laser game, kde skvělé výsledky podali i trenéři a jump park. Ve středu jsme si užili jízdy za člunem na banánu po Ženevském jezeře

a k večeru jsme dorazili do Montreux kde na konci života bydlel Freddie Mercury a s kapelou Queen nahrál své poslední album.

Ve čtvrtek jsme pak vyrazili do Lausanne a navštívili olympijské muzeum

a cestou se ještě zastavili u sochy Charlie Chaplina ve městě Vevey, který zde žil a je zde i pohřben.

Zároveň probíhala po celé soustředění soutěž nazvaná Swiss Cup. Kluci z U15 a U13 byli losem rozdělení do čtyř týmů, které byly pojmenováni po týmech z loňské ligy mistrů a taktéž si je vylosovali. Týmy to byli AC Milán, FK Šachtar Doněck, FC Barcelona a SSC Neapol.

Soutěž byla hodnocena jednak za sportovní úspěchy, tak i za chování, aktivitu a podobně. A vítězným týmem se nakonec těsně stala FC Barcelona.

Celkově musím všechny účastníky pochválit za jejich nasazení, aktivitu a týmového ducha.

Pobyt se tedy dle mého povedl na výbornou. Nádherné výhledy na okolní přírodu a hory, výborná kuchyně, plno zážitků bez nějaké újmy nebo malérů a až na pár drobných šrámů a bolístek, které ovšem skvěle ošetřila naše zdravotnice Kája, to byl skvělý zážitek. Děkuji všem účastníkům a věřím, že si to všichni užili :-) a Díky Rendo!!!

Trenér Dušan

Doplnění za U9

Za naši kategorii bych vypíchl především to, že už delší dobu je možné pozorovat, jak se utváří správná klukovská parta okolo těch nejpokročilejších hráčů, což s naplno projevilo i na této akci. Užívají si klukovské legrácky a táhnou za jeden provaz. V druhém sledu jsou pak ti řekněme výkonnostně méně pokročilí, kteří fungují sociálně taky docela dobře, ale kamarádské vazby vytváří zatím spíš 1:1, než aby je bylo možné označit jako partu. Jsem moc rád, že kluci s sebou neměli mobily a tablety a mohli se tak naplno věnovat jeden druhému a činnostem ve skupině.

Jinak bych je chtěl všechny pochválit za odvahu a statečnost při nefotbalových činnostech - ať už při skocích do vody na koupališti nebo v na trampolínách v jump landu, tak třeba při jízdě na "banánu" na jezeře. Zapojovali se vesměs všichni a neměli jsme nikoho, kdo by se vyloženě stranil a "adrenalinové" aktivity odmítal. Co se týče fotbalu, tak během jednotlivých tréninků jsme pozvolna najeli na systém, který bych chtěl praktikovat po celou sezónu (herní trénink - trénink 1:1/2:2/3:3 - trénink přihrávky/převzetí - trénink zakončení). V trénincích kluci pracovali taky celkem dobře a bylo vidět, že ke konci soustředění už se všechny trénované činnosti v jejich podání zlepšily. V dalších týdnech a měsících budeme vše dále pilovat a dá se říct, že záměr naučit jádro kluků nové typy cvičení den po dni na soustředění se vydařil.

Chtěl bych na tomto místě klukům poděkovat za zdárný průběh akce, neřešili jsme žádné vážnější problémy a soustředění jsme si, věřím, opravdu užili (a to včetně Honzíka, kterému se prvních pár dní stýskalo). A za sebe, kolegu Štefana a všechny naše kluky bych chtěl vyjádřit velký dík Rendovi!!!